REİS GIDA , 2016 Uluslararas ı Bakliyat Yılını, ülkemizin bakliyat üretimindeki mevcut durumu ve geleceği ile Nielsen Türkiye’nin ‘Besle...
REİS GIDA, 2016 Uluslararası Bakliyat Yılını,
ülkemizin bakliyat üretimindeki mevcut durumu ve geleceği ile Nielsen
Türkiye’nin ‘Beslenme ve Kuru Gıda Tüketim Alışkanlıkları & Marka Sağlığı
Araştırması’ özet sonuçları basın toplantısı.
Mehmet Reis,
“Kuru bakliyatta üretimi 2 katına
çıkarıp,
1,5 milyar dolar ihracat yapalım”
Birleşmiş
Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO), Türkiye’nin önerisiyle, 2016 yılını
Uluslararası Bakliyat Yılı ilan etti. FAO’nun raporlarına göre Türkiye,
bakliyat üretimi yapılacak dünyadaki 4 ülkeden birisidir.
Ülkemiz, bakliyat üretimine uygun toprak yapısına,
yerli tohumlara, ekim bilgisine sahiptir ve ayrıca son 25 yılda dekar başına
(kg) alınan verimlilikte, buğdayda %34, çeltikte (pirinç) %83, kuru fasulyede
%104, nohutta %32, kırmızı mercimekte %64, son yıllarda ekimi azalan yeşil
mercimekte dahi %56 artış yaşandı. Ancak diğer taraftan, T.C. Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı verilerine göre, son 25 yılda kuru bakliyat ekili
alanlarında %-66 düşüş; kuru bakliyat üretiminde %-46 azalma gözlendi.
Reis
Gıda basın toplantısı, 28 Eylül 2016 tarihinde, Metro Grossmarket
Gastronometro Bölümü’nde düzenlendi. Reis Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet
Reis, Reis Gıda Yönetim Kurulu Üyesi Işılay Reis Yorgun, Diyetisyen Duygu
Cebeci ve Nielsen Türkiye Müşteri Çözüm Ortağı Satış Etkinliği Alışverişçi
ve Sadakat Araştırmaları Lideri Elçin Deryal birer konuşma gerçekleştirdi.
Dekar başına verimlilik artmasına rağmen, ekili
alanlarda düşüş var
Reis Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis, “Bu yıl, 2016
uluslararası bakliyat yılı. Dekar başına verimlilikte artış yaşanmasına rağmen,
ekili alanlarda ciddi düşüş gerçekleşiyor. Bakliyat üretimi yapılacak
topraklarımızı geri istiyoruz, daha fazla üretim yapmak için gerekli donanıma
sahibiz” dedi.
Reis
Gıda Başkanı Mehmet Reis, konuşmasına şöyle devam etti: “Bu yıl 1 milyon tonu
geçecek kuru bakliyat üretimimizi, ekim alanlarını arttırıp, birkaç yıl
içerisinde 2 milyon tona çıkartarak, 1.5 milyar doların üzerinde ihracat
yapabiliriz. Bereketli Anadolu toprağımızda yerli tohumlar ile üretilen
bakliyatımıza, dünyanın dört bir yanından yoğun bir talep var. Kuru bakliyatta
söz sahibi olabilmek için, öncelikle genç nüfusu tarımda çalışmaya teşvik
etmeliyiz; yerli tohumlarla üretimin yapılmasını sağlamalıyız; mazot ve gübre
desteğinin yanında ürün destekleme primini sürdürmeliyiz ve üretim planlanması
çalışmalarına devam etmeliyiz. Böylece, ülkemizi en sağlıklı şekilde besleyerek
obeziteden koruruz. Diğer yandan ‘açlığa çare’ olan bakliyatı ihraç ederek;
dünyayı sağlıklı ürünlerle doyurup, ülkemize döviz girdisi sağlarız” diye
konuştu.
Mercimek ve pirinçte fiyatlar düştü;
Nohut ve kuru fasulyenin fiyatı, hasadın
tamamlanmasıyla netleşecek
2016
yılı kuru bakliyat üretiminde, geçtiğimiz yıla oranda %5 artışın olacağını
ifade eden Mehmet Reis, şunları kaydetti:
“Kırmızı
mercimeğin hasadı yapıldı ve geçtiğimiz yıla oranla %15 rekolte artışıyla 400
bin tonu buldu. Kırmızı mercimekte, hasat öncesine oranla, %20 fiyat düştü.
Yeşil mercimek rekoltesi, iç pazarın talebini karşılayacak düzeyde değildir,
ancak bu yıl, bir önceki yıla oranla üretimde bir artış sağlandı ve bu ilerisi
için umut vaat ediyor. Nohut ve kuru fasulye hasadı başladı ve rekoltenin geçen
yıl ile aynı oranda olacağı belirtiliyor. Kuru fasulyede %5, nohutta %15 fiyat
artışı oldu. Çeltik (pirinç) hasadına başlandı ve bu yıl geçen yıla oranla %5
rekolte artışı olacağı söyleniyor. 2015 yılına göre, bu yılın ilk çeyreğinde
pirincin fiyatı %20 düştü. Bu arada ülkemiz çeltik üretiminde son yıllarda
ciddi bir artış gerçekleşiyor. 1990’lı yıllarda iç pazarın pirinç talebinin
yaklaşık %60’ı ithal iken, 2015’e geldiğimizde ithalatın oranı %25’e geriledi.
Geçmişte 3 çeşit pirinç varken, günümüzde başta Cammeo pirinci olmak üzere 14
çeşit çeltik (pirinç) ekimi yapılıyor. Buğdayda ise, Türkiye
İstatistik Kurumu 2016 yılı bitkisel üretim birinci tahmininde bir önceki yıla
göre buğday üretiminin %9,3 oranında azalacağı tahmin edilmekle birlikte, içi
tüketimi karşılayacak kadar üretim yapılmaktadır” diye konuştu.
Kuru Bakliyat: “Ekonomiktir, açlığa çaredir, tok
tutar, artımlıdır ve toprağı besler”
Reis Gıda tarafından; Nielsen Türkiye araştırma şirketine,
Devlet Planlama Teşkilatı ve TÜİK’in belirlemiş olduğu düzey1’i kapsayan 12
ilde, yemek yapmaktan sorumlu 20-65 yaş arası 1024 kadın tüketicinin
katılımıyla “Beslenme
ve Kuru Gıda Tüketim Alışkanlıkları & Marka Sağlığı Araştırması” 2015 yılında yaptırıldı.
Ankete
katılan kadınlara, ‘-Birleşmiş Milletler (BM), 2016’yı neden Uluslararası
Bakliyat Yılı seçmiştir?’ sorusunun da sorulduğunu anlatan Mehmet Reis, şunları
söyledi:
“Kadınların,
%57’si bakliyatın ekonomik bir ürün olduğunu; %49’u bakliyatın açlığa çare
olduğunu; %47’si bakliyatın tok tuttuğunu; %38’i bakliyatın artımlı olduğunu;
%19’u bakliyatın toprağı beslediğini söyledi. Çıkan bu sonuç, kadınlarımızın
bakliyat konusunda ciddi bir bilgiye sahip olduğunun ispatıdır” dedi.
Nielsen
Türkiye’ye, 2009 yılında yaptırılan araştırma sonucunda obezite riskini gördükten
sonra Reis’in obezite mücadelesinin başladığını açıklayan Mehmet Reis, son
araştırma sonuçlarına göre de, bitkisel protein kaynağı olan kuru bakliyatın
dünyada açlığa çare olacağını ve ekonomik bir temel gıda maddesi olduğunu
sürekli gündemde tutacaklarını belirtti.
Küresel gıda krizine karşı, kuru bakliyat en etkin
çaredir
Artan dünya nüfusuyla birlikte,
gıda ihtiyacının da artmakta olduğuna dikkat çeken Mehmet Reis, şunları
anlattı:
“Birleşmiş
Milletler (BM)’nin 2015 yılı raporuna göre, dünyadaki aç insan sayısı 800
milyonu geçti. 2015 yılında 7 milyar 300 milyonu aşan dünya nüfusunun, 2050
yılında 9 milyarı geçeceği tahmin ediliyor. Uzmanlar,
artan nüfusla birlikte, 2050 yılında 2 katı gıda üretimine ihtiyaç olacağını
vurguluyor. Kısaca, önlem alınmadığı takdirde, gelecek yıllarda birçok
gıda ürününün eksikliğinden ve hızla artan gıda fiyatlarından, bugünden daha
fazla ve çaresizlik içerisinde bahsedebiliriz. Altını çizerek bir kez daha
vurgulamak isterim ki, hiçbir ülke beslenmek gibi
yaşamsal bir konuyu ‘-nasıl olsa ithal ederim’ diyerek, başka bir ülkeye ihale
edemez. Her ülkenin kendi topraklarında, stratejik olan ürünlerinde, iç
tüketimini karşılayacak kadar tarım üretimini yapması zorunludur. Kuru
bakliyat, küresel gıda krizine karşı en etkin çaredir” diye konuştu.
Reis, 7 yıldır Obezite ile mücadele
ediyor
Reis
olarak, 1993 yılından itibaren birçok projenin içerisinde yer aldıklarını ve
almaya devam ettiklerini kaydeden Reis Gıda Yönetim Kurulu Üyesi Işılay Reis
Yorgun, şunları söyledi:
“Türk Kızılayı, Çocuk Esirgeme Kurumu, Lösemili Çocuklar
Sağlık ve Eğitim Vakfı, Sokak Çocukları, Kadın Sığınma Evleri gibi, birçok
kuruma ve çeşitli projelere, 23 yıldır destek vermekteyiz. Nielsen ile 2009
yılında yaptığımız araştırma sonucunda, toplumdaki obezite riskini gözlemledik
ve obezite ile mücadele kararı aldık. Reis olarak, 7 yıl önce Obeziteye
karşı mücadeleyi başlatan ilk firma olmaktan çok büyük bir onur duyuyoruz. 2009
yılında Abur Cubur Olacağı Budur” ile başlayan “Obezite Önlenebilir”
kampanyamız, ardından “Abur Cubura Karnımız Tok” ile devam etti. 2015 yılında
başlatılan “Ev Yemeği Sofrada, Hesap Ortada” kampanyamız ile 4 kişilik- 4 çeşit
ev yemeği menülerinin fiyatlarının 15 TL ve 16 TL arasında değiştiğini
belirttik. Ev yemeğinin sağlıklı ve ekonomik olduğuna dikkati çektik ve çekmeye
devam edeceğiz. 2016 yılında Nielsen
araştırma verisine göre, Reis’in; pirinç ve bakliyat kategorisinde en güvenilen
lezzet, en çok tercih ve tavsiye edilen marka olduğu verisine bir kez daha
ulaştık. Bu yılki kampanyamızda ‘Reis olsun, afiyet olsun’ diyerek; hem
bakliyatın sağlıklı beslenmedeki rolünü, hem de ailece sofrada buluşmanın
önemine dikkat çektik. Reis olarak toplumsal
projelere katkı sağlayarak; ülkemize olan vefa borcumuzu ödemeye çalışıyoruz.
Reis firması varolduğu sürece, toplumsal sorumluluk projelerimiz de devam
edecektir” şeklinde konuştu.
Bakliyat, sağlığa dost, hastalığa şifa olur
Baklagillerin,
Türk mutfağının vazgeçilmez gıdası olduğunu ifade eden Diyetisyen Duygu Cebeci,
şunları belirtti:
“Baklagiller;
bitkisel protein, kaliteli karbonhidrat içermesi ve besin çeşitliliği ile
sağlığa dost, hastalıklara şifa olur. Özellikle son yıllarda çoğu ölümcül
hastalıkların öncüsü haline gelen Obezitenin tedavisinde, tercih ettiğimiz besin
grubunun başında yer alır. Satın alma gücü açısından ekonomik olması da,
obezite mücadelemizde her bütçenin faydalanabilmesi açısından kolay
ulaşılabilir gıdadır. Bunun yanında, toprak erozyonunu engelleyici ve toprağı
iyileştirici rolü ile de tarım toprağını koruyucudur. Bakliyatların, topraktan tabağa herhangi bir
katkı maddesine ve işleme maruz kalmadan gelmesi de, kansere karşı koruyucu,
sağlığa yararlı ve doğala özdeş gıda ürünü olduğunu göstermektedir. Bu nedenle
de baklagiller, öğünlerimizde sağlıklı beslenme için sık tüketmemiz gereken
gıda olarak yerini almalıdır” dedi.
Türk kadınlarının 4’te 1’i kendini kilolu olarak
tanımlıyor
Reis Gıda tarafından, Nielsen Türkiye firmasına Devlet Planlama
Teşkilatı ve TÜİK’in belirlemiş olduğu düzey1’i kapsayan 12 ilde, yemek
yapmaktan sorumlu 20-65 yaş arası 1024 kadın tüketicinin katılımıyla “Beslenme ve Kuru Gıda Tüketim
Alışkanlıkları & Marka Sağlığı Araştırması”
2015 yılında yaptırıldı.
Türk
kadınlarının 4’te 1’nin (%26) kendisini kilolu olarak tanımladığını kaydeden
Nielsen Türkiye Müşteri Çözüm Ortağı Satış
Etkinliği Alışverişçi ve Sadakat Araştırmaları Lideri Elçin Deryal,
her 3 kadından 1’nin (%37) kilo vermeye çalıştığını belirterek, şunları
söyledi: “Kilo vermek içinse; %38’i daha küçük porsiyonlar tüketmek; %35’i
tatlıyı daha az tüketmek; %35’i hareket miktarını arttırmak; %29 yağlı gıdaları
daha az tüketmek; %28 daha çok su tüketmek; %25 fast-food gıdaları daha az
tüketmek; %22 karbonhidratlı gıdaları daha az tüketmek; %12 bakliyat ürünlerini
daha çok tüketmek gibi yanıtlar verildi”
dedi.
Her 10 kadından, 8’i her gün yemek pişiriyor
Her
10 kadından 8’nin her gün evde yemek pişirdiğini belirten Elçin Deryal, şunları
kaydetti: “Araştırmaya katılan kadınların %98’i evde yapılan yemek daha sağlıklı
diyor; %96’sı evde yapılan yemek daha ekonomik diyor; %94’ü evde yapılan yemek
daha lezzetli diyor. Ancak her 10 kadından 7’si, ev yemeği daha zahmetli diye
belirtiyor” diye konuştu. Ayda 4 kere dışarıdan eve yemek siparişi verildiğini
anlatan Elçin Deryal, hanelerin %87’nin dışarıda yemek yediğini de
belirtti.
Reis, pirinç ve bakliyat kategorisinde en çok bilinen
markadır
Nielsen
Türkiye’nin araştırma verilerine göre Reis; pirinç ve bakliyat kategorisinde en
güvenilen lezzet, en çok tercih ve tavsiye edilen marka oldu. 2000 yılından
itibaren Nielsen Türkiye’ye yaptırılan araştırma sonuçlarına göre, Reis pirinç
ve bakliyatta daima liderliğini koruyarak, pazardaki en güçlü ve en değerli
marka imajını sürdürmeye devam etti. Nielsen’in
Winning Brands Modeline göre, Marka Değer Endeksi 3’ün üzerindeki markalar,
pazardaki güçlü markalar olarak kabul ediliyor. Kuru gıda kategorisinde 3,0
puan alan tek marka olan Reis, en güçlü marka olarak öne çıkmaktadır.
KURU
BAKLAGİL ( TOPLAM )
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1990
YILI
|
20.259.990
|
AZALIŞ
%
|
-66
|
2015
YILI
|
6.902.896
|
Üretim
(Ton)
|
1990
YILI
|
2.012.876
|
AZALIŞ
%
|
-46
|
2015
YILI
|
1.079.048
|
KIRMIZI
MERCİMEK
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1990
YILI
|
6.300.000
|
AZALIŞ
%
|
-67
|
2015
YILI
|
2.074.690
|
Üretim
(Ton)
|
1990
YILI
|
630.000
|
AZALIŞ
%
|
-46
|
2015
YILI
|
340.000
|
Verim
(Kg / Dekar)
|
1990
YILI
|
100
|
ARTIŞ
%
|
64
|
2015
YILI
|
164
|
YEŞİL
MERCİMEK
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1990
YILI
|
2.760.000
|
AZALIŞ
%
|
-94
|
2015
YILI
|
163.881
|
Üretim
(Ton)
|
1990
YILI
|
216.000
|
AZALIŞ
%
|
-91
|
2015
YILI
|
20.000
|
Verim
(Kg / Dekar)
|
1990
YILI
|
78
|
ARTIŞ
%
|
56
|
2015
YILI
|
122
|
NOHUT
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1990
YILI
|
8.900.000
|
AZALIŞ
%
|
-60
|
2015
YILI
|
3.593.042
|
Üretim
(Ton)
|
1990
YILI
|
860.000
|
AZALIŞ
%
|
-47
|
2015
YILI
|
460.000
|
Verim
(Kg / Dekar)
|
1990
YILI
|
97
|
ARTIŞ
%
|
32
|
2015
YILI
|
128
|
KURU
FASULYE
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1990
YILI
|
1.710.000
|
AZALIŞ
%
|
-45
|
2015
YILI
|
935.840
|
Üretim
(Ton)
|
1990
YILI
|
210.000
|
ARTIŞ
%
|
12
|
2015
YILI
|
235.000
|
Verim
(Kg / Dekar)
|
1990
YILI
|
123
|
ARTIŞ
%
|
104
|
2015
YILI
|
251
|
ÇELTİK
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1990
YILI
|
530.000
|
ARTIŞ
%
|
118
|
2015
YILI
|
1.158.561
|
Üretim
(Ton)
|
1990
YILI
|
230.000
|
ARTIŞ
%
|
300
|
2015
YILI
|
920.000
|
Verim
(Kg / Dekar)
|
1990
YILI
|
434
|
ARTIŞ
%
|
83
|
2015
YILI
|
794
|
BUĞDAY
|
|
Ekilen
alan (Dekar)
|
1991
YILI
|
96.300.000
|
AZALIŞ
%
|
-18,31
|
|
2015
YILI
|
78.668.874
|
|
Üretim
(Ton)
|
1991
YILI
|
20.400.000
|
ARTIŞ
%
|
10,78
|
|
2015
YILI
|
22.600.000
|
|
Verim
(Kg / Dekar)
|
1991
YILI
|
213
|
ARTIŞ
%
|
34,74
|
|
2015
YILI
|
287
|
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ:
TUİK BİTKİSEL ÜRETİM 1.
TAHMİNİ, 2015/2016 %9,3 AZALARAK BUĞDAY ÜRETİMİNİN TAHMİNİ RAKAMI 20,5 MİLYON
TON ÖNGÖRÜLDÜ.
|
|
|
|
Ürün
|
Piyasa yılı
|
Kişi
başına tüketim (Kg)
|
|
|
Kuru baklagil (Toplam)
|
2014/'15
|
14,2
|
|
Pirinç
|
2014/'15
|
9,3
|
|
Nohut
|
2014/'15
|
5,2
|
|
Kırmızı mercimek
|
2014/'15
|
5,1
|
|
Kuru fasulye
|
2014/'15
|
3,0
|
|
Yeşil mercimek
|
2014/'15
|
0,6
|
|
Kaynak: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı